A weekend in New York - guide

REKLAME

Nå er det blitt en liten stund siden jeg og søsteren min var i NY, og selv om ikke vi var der så ufattelig lenge, og heller ikke opplevde på langt nært så mye som den byen der har å tilby har jeg lagd meg noen tanker om selve oppholdet. Så en liten guide kommer her.

Selve turen var i utgangspunktet litt sightseeing blandet med mye shopping så vi hadde ikke planer om bruke maaasse penger på mat og restauranter for eksempel, men vi hadde noen ideer om hvor vi ønsket å spise... MEN, vi spiste faktisk kun på et sted vi ønsket, og det var et BAKERI! Magnolia Bakery var det vel, der er lokalisert like ved Rockefeller, på 6th. Der var det alltid mye mennesker, uavhengig om klokken var 10 på morgen eller 6 om kvelden. Der er det mye å velge i av både kaker, cupcakes og cookies. Vi prøvde hver vår kake, men det ble noe for søtt for min gane hvertfall, men søsteren min virket ganske fornøyd med sin! Ellers endte det faktisk dessverre altfor ofte med Macern og Friday´s. Det ble nok bare sånn rett og slett fordi vi var altfor utslitte, og med vi mener jeg egentlig meg, til å faktisk vandre rundt å dra på masse fæncy smæncy shiet, så tok ofte det enkleste og nærmeste. Både macern og Friday´s var rett rundt hjørnet for hvor vi bodde, og det er også gaanske mange av dem rundt om i byen. Friday´s og macern vet jo alle hvordan er, det er helt ok mat og greit nok for to slitne mennesker. Men det kan være lurt å holde seg unna de restaurantene som er rundt Times Square, finn heller noe litt på utsiden ettersom de restaurantene der er nesten konstant fulle og ikke akkurat rolige. MEN, et sted jeg kan anbefale med tanke på mat er Wafels & Dinges i Bryant Park! Ufattelig gode belgiske vafler med vaniljeis, jordbær og sjokoladesaus, noe som virkelig smaker etter en dag med masse gåing. Det er ikke det akkurat det rimeligste snacks alternative, men anbefales likevel. Det er spredt rundt i NY så er ikke kun i Bryant Park, men der hvor vi var. Whole Foods(?) tror jeg det het, et supermarked med masse interessante matvarer, kun økologisk og organisk, typisk kortreist mat. Det virket som om det var et populært sted bland newyorkerne ettersom jeg stadig vekk så folk gå rundt med poser derfra. Vi var innom der for å finne oss noe godt å ta med tilbake på hotellet.

Ellers, vi hadde booket oss inn på Hotel St. James. Ganske greit ok hotell, rent og pent nok, bra nok for oss som kun skulle bruke det til soving rett og slett. Personalet var veldig hyggelige, og vi benyttet oss av concierge tjenestene med både transport til og fra Woodbury Common Outlet og transport tilbake til flyplassen. Betydelig billigere å få transport via hotellet enn med taxi. Med taxi fra Newark til hotellet betalte vi 100$, mens med transport arrangert av hotellet betalte vi kun 60$, så vi sparte litt der. Lite tips. Vi fløy med Lufthansa fra Oslo til NY med en mellomlanding, ganske ok priser når vi bestilte også, var rundt 3500kr for tur/retur billett. Hotellet hadde hvertfall en fantastisk beliggenhet! Vi var rett i smørøyet, med Times Square 100m unna, Rockefeller 5-10min gåtur og Central Park ikke mye lenger, sikkert typ 15 min. Så vi var rett i alt vi ønsket. Første dagen vi brukte til å handle tuslet vi rundt på 5th Ave, der hvor gjerne merkebutikkene er, Trump Tower, flagshipen til VS, LV osv. Vi gikk rett og slett bare fra Central Park og nedover 5th til vi kom ned til Broadway hvor det er flere store butikker med ikke bare stive priser, men mer prisvennlige også. Andre dagen vi brukte til shopping dro vi til Woodbury Common Outlet og, noe som anbefales! Utrolig koselig outlet med skikkelig Hamptons vibes! Butikkene var bygget i typisk Hampton strandhus stil, så det var veldig hyggelig, ikke ekstremt folksomt heller så hyggelig å tusle rundt oss to bare. Det er en times biltur fra Manhattan til outletet, men det går ganske fort.
I forhold til sightseeing så anbefales det virkelig å gå over Brooklyn Bridge, å virkelig se Manhattan fra andre siden er noe som må sees. Sitte på promenaden i Brooklyn å se det utenfra var utrolig fint. Ta med lunsj å spis på benkene med skyskraperne og brua som utsikt! Og siden du likevel er i det området, ta turen innom minnesmerke for tvillingtårnene. Minnesmerket er veldig fint, og stemningen der er noe helt annet enn ellers i byen.

Ettersom søsteren min hadde vært i NY tidligere så dro vi opp til Top of the Rock istedenfor å dra opp Empire State. Og ifølge henne var det mye bedre utsikt enn fra Empire. Så, Top of the Rock istedenfor Empire! Var ikke så ekstremt dyrt eller lange køer for å komme seg opp heller, pluss! Ellers, Central Park er jo et lite kapittel i seg selv. En stor park midt i byen! Der er det en mye roligere stemning enn ellers i gatene i byen. Folk tar seg løpeturer, trilleturer og gåturer med venner og dyr, det er beroligende å sitte å se på. Også her tok vi med oss lunsj. Siste dagen var det 25+ i skyggen så vi tok med oss hver vår bok å la oss ut på plenen i Central Park med hver vår bok for å lese og sole oss. DET var så ufattelig deilig etter noen virkelig intensive dager med gåing. Jammen fikk vi oss litt brunfarge også!